قوانین و مقررات رشته  ورزش صبحگاهی

اهداف

۱-  ایجاد تندرستی و سلامت برای پویایی جامعه

۲-  انجام حرکات ورزشی روزانه و مستمر جهت تناسب اندام

۳-  ایجاد شادابی ونشاط و روح همدلی و صمیمیت

۴-  ایجاد انگیزه در افراد برای داشتن یک زندگی فعال در رده‌های مختلف سنی ( کودکی ، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی )

۵-  داشتن جامعه پویا و توانا با افرادی سالم و شاداب

تعریف

ورزش صبحگاهی به مجموعه حرکات و تمرینات ورزشی اطلاق می‌گردد که معمولاً صبح‌ها انجام می‌شود.

این حرکات و تمرینات طوری طراحی گردیده که فرد با توجه به سن و جنس و نوع فیزیک بدنی بتواند آنرا انجام دهد.

ورزش صبحگاهی معمولاً بین نیم‌ساعت تا یک ساعت بطول می‌انجامد و سعی می‌گردد ورزشکاران اول حرکات سبک و کششی را انجام دهند و سپس به حرکات و تمرینات قدرتی و استقامتی بپردازند به صورتی که ضربان قلب به ۱۲۰ بار در دقیقه بالا رود.

و سپس با آرامی و به حالت اولیه برگشت داده می‌شود.

ورزش صبحگاهی را می‌توان بصورت گروهی در پارکها و اماکن عمومی ورزشگاهها و سالنهای ورزشی ، ‌حیاط مدارس و دانشگاهها انجام داد یا بصورت انفرادی در منازل به آن پرداخت معمولاً در تمرینات ورزش صبحگاهی از موزیک بهره گرفته می‌شود و ورزشکاران سعی می‌نمایند بصورت گروهی حرکات را بشمارند یا شعاری را بیان نمایند.

  • گروههای سنی

در ورزش صبحگاهی گروههای سنی که نوجوانان و جوانان،‌میانسالان و بزرگسالان را شامل می‌شود تفکیک گردیده  برای هر گروه سنی حرکات ویژه طراحی گردیده و این نکته بسیار مهم است که همه رده‌‌های سنی به یک صورت و با یک سرعت حرکات ورزشی را انجام ندهند.

  • مربیان ونحوه آموزش و تمرین

مربیان ورزش صبحگای می‌بایست از بین با تجربه‌ترین و آماده‌ترین افراد که دوره‌های ویژه را گذرانده انتخاب گردند.

این مربیان باید کاملاً به کار خود تخصص داشته و حرکات ویژه را برای سنین مختلف اجراء نمایند.

  • زمان ومدت تمرین

تمرینات صبحگاهی معمولاً یک روز در میان و یا همه روزه انجام می‌شود و در هوای سرد باید حتماً از فضاهای سرپوشیده استفاده کرد و لباس مناسب به تن داشت .

دوش گرفتن و یا خشک کردن بدن بعد از تمرینات ضروری میباشد و ورزشکاران حتماً باید اینکار را انجام دهند مدت تمرین با توجه به سن ورزشکاران از نیم‌ساعت تا یک ساعت و بصورت مستمر باید انجام شود. (‌همه روزه یا یک روز در میان)

برای انجام تمرینات و حرکات ورزشی سعی شود از الگوها و برنامه‌های مناسب که ویژه سنین مختلف طراحی گردیده استفاده شود- معمولاً در تلویزیون و در صبحها تمرینات ورزش صبحگاهی توسط مربیان متخصص از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود و یا cd و فیلمهای ویژه برای آنهایی که وقت شرکت در گروههای صبحگاهی را ندارند طراحی و در بازار موجود است.